شهاب یزد – بسکو

021-91003525

ارتباط صنعت خودرو و صنعت پلاستیک

ارتباط صنعت خودرو و صنعت پلاستیک

علت اصلی استفاده از پلاستیکها در صنعت خودرو کاهش وزن خودرو و بالطبع آن افزایش سرعت اتومبیل می باشد. البته به جز افزایش سرعت اتومبیل، دلایل دیگری مانند کارآیی، استحکام قطعات و ملاحظات اقتصادی تولید قطعه نیز به گسترش روز افزون پلاستیکها در خودروسازی کمک شایانی کرده است.

به عنوان مثال جایگزین کردن چندین قطعه فلزی که دارای هزینه های مونتاژپذیری نیز می باشد با یک قطعه پلاستیکی تولید شده توسط فرآیند تزریق، علاوه بر کاهش هزینه های تولید باعث کاهش وزن کلی اتومبیل می گردد و امکان دارد کارایی خودرو نیز بهبود پیدا کند .

بسیاری از محصولاتی که درزندگی روزمره استفاده می کنیم از قطعات پلاستیکی هستند، داخل این مقاله به بررسی ارتباط صنعت خودرو و صنعت پلاستیک پرداخته ایم.

مواد اولیه مورد استفاده در فرایند  تزریق پلاستیک که قابلیت رنگ آمیزی و پر شدن توسط افزودنی های دیگر را دارند. به این شرح هستند:

مزیت های روش تزریق پلاستیک

ارتباط صنعت پلاستیک با صنعت خودرو

صنعت خودروسازی در آستانه یک انقلاب است و صنعت پلاستیک نقش بسیار مهمی را در پیشبرد آن ایفا می کند. انقلاب پلاستیک حقیقی در صنعت اتومبیل در سال ۱۹۵۰ همزمان با استفاده از ترموپلاستیک‌ها و با ABS آغاز شد. پلاستیک‌ به دلیل خواص مکانیکی بالا، ظاهر مطلوب و امکان رنگ دهی به صنایع مختلف ورود کرده است. امروزه، در این عصر از پلاستیک در ماشین ها به طور عمده برای بهره‌وری بالاتر خودرو  با کاهش وزن آن‌ها مورد استفاده قرارمی گیرد که موجب افزایش دوام، مقاومت در برابر خوردگی، سختی، انعطاف پذیری در طراحی، خاصیت ارتجاعی و عملکرد بالا و کاهش هزینه در صنعت خودروسازی است.

مهمترین بخش های  ارتباط صنعت خودرو سازی و صنعت  پلاستیک و  توسعه استفاده از  پلاستیک در فضای داخلی خودرو، بدنه و فضای خارجی، شاسی و انتقال قدرت و سبک سازی خودرو ها است.

تولید کنندگان خودرو به چهار نوع  پلیمر اصلی در صنعت خودرو اطمینان بیشتری دارند که آنها بیشترین مصرف پلاستیک در صنعت خودرو را دارند:

۱ ـ پلی پروپیلن ها

۲ ـ  پلی آمیدها

۳ ـ  پلی یورتان ها

۴ ـ پلیمرهای بر پایه استایرن

در اروپا و آمریکا ، پلاستیک حدود 10 الی 15 درصد از وزن یک اتومبیل را تشکیل می دهد . مهم ترین عامل استفاده از پلاستیک در صنعت خودرو کاهش وزن خودرو و افزایش سرعت است. از دیگر دلایل گسترش روز افزون پلاستیک درصنعت خودروسازی ،  کارآیی ، استحکام قطعات و  بعد  اقتصادی تولید قطعه  را می توان در نظر گرفت.

از آن‌جا که انرژی لازم جهت فراوری پلاستیک‌ خیلی کم است، استفاده از پلاستیک‌ در صنعت خودرو سازی باعث کاهش تصاعد دی‌اکسید‌کربن خواهد شدچون  پلاستیک‌ها نسبت به فلزات دانستیه پایین‌تری دارند به همین جهت باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و آلایندگی کمتر گردیده است.

مواد پلیمری جدیدی جهت قسمت بیرونی اتومبیل تولید شده اند که تامین کننده خواص عملکردی همچون پایداری ابعادی (C °160-140) ، استحکام ضربه ای بالا ، چقرمگی مناسب ، مقاومت در برابر روغن ها و بنزین و سختی می باشند.

از پلی اتر اترکتون ( PEEK ) تقویت شده با الیاف در هنیفولد موتور ماشین های مسابقه Rover به دلیل مقاومت حرارتی بسیار بالا استفاده می شود . فلوئور و پلاستیک ها نیز کاربرد زیادی به عنوان رینگ های آب بندی در صنعت اتومبیل پیدا کرده اند .

آلیاژهای تفلون (PTFE) در حال جایگزین شدن با قطعات فلزی در کاربردهایی همچون واشرها و رینگ های پیستون در موتور اتومبیل هستند. در سیستم های الکتریکی PBT و پت های تقویت شده با الیاف به علت پایداری حرارتی بالا و پایداری ابعادی مناسب استفاده می شوند .

انواع مختلف پلاستیک ها در حال حاضر در قسمت های مختلف اتومبیل استفاده می شود. یکی از نکاتی که در مورد پلاستیک های مورد مصرف در صنعت خودرو باید بدان توجه داشت امکان استفاده مجدد از آنها می باشد که این روند در استفاده از نوع پلاستیک مصرفی تاثیرگذار خواهد بود .

شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۹۸۵ ، دو پلیمر جدید برای قطعات بیرونی خودرو تولید نمود:

شرکت Ford Sierra اولین بار در اروپا  سپر تمام پلاستیکی را در خودرو  استفاده کرد . شرکت GE آلیاژ خاصی را برای سپرها تولید کرد که از پلیمر های پلی کربنات و پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) تشکیل شده بود. مقاومت ضربه خوب پلی کربنات و مقاومت در برابر روغن و بنزین و فرآیندپذیری آسان PBT منجر به استفاده گسترده آلیاژ   PC/PBT  در سپر گردید که به نام تجاری ماکرولون ( Makrolon ) معروف شد.

در تولید سپر از کامپاند های  پلی پروپیلن نیز استفاده می شوند که امروزه ترموپلاستیک الاستومر  PP+EPDM  یکی از پر مصرف ترین پلیمرها می باشد. ترکیبی ازشرکت Areco ارائه گردید که دارای خواص مقاومت ضربه ای عالی بود . این شرکت با معرفی این گرید موفق به کاهش قیمت چشمگیر و کاهش وزن ۵۰ درصدی سپر در مقایسه با سپرهای فلزی گردید .

شرکت تویوتا به کمک چندین کامپاندر ژاپنی، اخیراً گریدی از ترموپلاستیک پلی اولفین (TPO) که شامل پلی پروپیلن  (PP) پخش شده در ماتریس لاستیکی است، معرفی کرده است که در مقایسه نرمتر، مقاومت در برابر خراش بهتر، فرآیند قالبگیری بهتری نسبت به  TPO های معمولی دارد.

شرکت بازرگانی مهندسی شهاب، نماینده انحصـاری گروه کارخانجات FCS تایـوان و نماینده TOP Starچین و چند برند دیگر است. این شرکت توانایی  واردات انواع دستگاه های تزریق پلاستیک  از کشور های چین، تایوان و کره جنوبی با قیمت های رقابتی و بسیار مناسب به همراه دانش فنی مورد نیاز را دارد.

به منظور دستیابی به اهداف  مطرح شده، خودروسازان می توانند با استفاده از دانش فنی و محصولات قابل اعتماد شرکت شهاب یزد، تولیدات خود را هم راستا با محصولات جهانی بهینه نمایند.

.