قالب تزریق پلاستیک

مواد ترموپلاستیک با حرارت گرفتن  قابلیت تغییر شکل دادن پیدا کرده و می توانند به فرم مورد نظر ما در بیایند. سپس با کاهش میزان حرارت سختی خود را بدست می آورند. این مواد بعد از مذاب شدن و تزریق، شکل محفظه قالب خود را می گیرد. در روش قالب گیری تزریقی پلاستیک ماده ترموپلاست گرم محفظه قالب را پر می کند

در این روش ماده ترموپلاست گرم و محفظه قالب سرد است که پس از تزریق مواده به شکل و فرم قالب در می آید و سخت می شود. مواد ترموپلاست قابل بازیافت بوده و بعد از چندین بار استفاده می توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند. مواد ترمو پلاستیک به صورت گرانول دانه یا پودر در دستگاه تزریق ریخته شده و محصول نهایی ار تولید می کند.

 

کاربردهای قالب‌گیری تزریق پلاستیک 

قالب‌گیری تزریق پلاستیک روش برتر در تولید قطعات پلاستکی محسوب می‌شود. قالب‌های تزریق در تولید طیف وسیعی از محصولات مانند لوازم الکتریکی منزل، ظروف، درب بطری‌ها، اجزای داخلی خودروها و بیشتر محصولات پلاستیکی موجود، نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

 

برخورداری از قابلیت ساخت قطعات با قالب چند کویته و در حقیقت تولید همزمان چندین محصول در مدت یک سیکل کاری، قالب‌گیری تزریق را به گزینه‌ای ایده‌آل جهت تولید حجم بالای محصولات بدل نموده است. دقت بالا، تکرار‌پذیری، طیف وسیع مواد مصرفی، هزینه نیروی‌کار کم، دورریز اندک و نیاز به ملزومات کم برای نهایی کردن محصولات پس از قالب‌گیری، همه و همه از مزایای قالب‌گیری تزریق پلاستیک محسوب می‌گردند.

 

انواع قالب های تزریق پلاستیک

قالب های تزریق پلاستیک ازنظر کلی به دونوع تقسیم می شوند:

1)  قالب های تزریق پلاستیک با راهگاه سرد

2) قالب های تزریق پلاستیک با راهگاه گرم

 

بخش های قالب تزریق پلاستیک

1)  بخش ثابت قالب (نیمه ثابت) که در این نیمه مواد گرم تزریقی پلاستیک تزریق می شوند.

2)   بخش متحرک (نیمه محرک) که رد قسمت متحرک ماشین تزریق بسته می شوند و سیستم و مکانیزم بیرون اندازی قطعات اکثرادر آن قرار دارد.

 

قالب های دستگاه تزریق براساس تعداد حفره

1)  قالب های تزریق پلاستیک تک حفره ای

2)  قالب های تزریق پلاستیک چند حفره ای

 

قالب های  تزریق پلاستیک تک حفره ای

قالب تزریق تک حفره ای ارزان و مقرون به صرفه بوده و دارای طراحی ساده و زمان ساخت کم می باشد. از این قالب ها برای تولید قطعات پلاستیکی محدود استفاده می گردد.

 

قالب های تزریق پلاستیک چند حفره ای

اگر تعداد فرآورده های تولیدی زیاد باشد، بخصوص در مواردی که سایز قطعه هم کوچک باشد از روش طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک چند حفره ای استفاده می شود.

 

ساختار قالب تزریق پلاستیک

بطور کلی ساختار قالب تزریق پلاستیک به شرح زیر است:

محفظه قالب: شامل حفره قالب (قسمت مادگی قالب که شکل خارجی قطعه را به دست می‌دهد) و ماهیچه (قسمت نرینگی قالب که فرم داخلی قطعه را ایجاد می‌کند).

صفحه‌ی حفره و صفحه‌ی ماهیچه: صفحه‌ای که قسمت فرورفته‌ی قالب روی آن سوار باشد صفحه‌ی حفره و صفحه‌ای که قسمت بیرون زده روی آن ساخته شده باشد صفحه‌ی ماهیچه نام دارد. هنگام بسته شدن قالب دو صفحه‌­ی مذکور روی هم سوار شده و فضای بین آنها محفظه­‌ی قالب را ایجاد می‌کند.

نیمه‌ای از قالب که به قسمت ثابت دستگاه تزریق متصل شده نیمه‌ی ثابت قالب و نیمه‌ی دوم که به قسمت متحرک ماشین تزریق متصل می‌شود نیمه‌ی متحرک نام دارد. قالب تزریق ممکن است تک حفره­ای یا چند حفره­ای باشد.

 

طراحی و ساخت قالب هواکش خودرو

طراحی و ساخت قالب کاسه چراغ خودرو

طراحی و ساخت قالب طلق چراغ خودرو

طراحی و ساخت قالب قطعات چراغ خودرو

طراحی و ساخت قالب قطعات چراغ خودرو

طراحی و ساخت قالب سبد میوه

طراحی و ساخت قالب قطعات خودرو